3 Paragrafen

3.2 Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Conclusie paragraaf weerstandsvermogen

Het weerstandsvermogen is zoals gezegd de mate waarin de gemeente Amstelveen in staat is om tegenvallers (risico's) op te vangen.

Met het naast elkaar zetten van het in dit hoofdstuk geschetste risicoprofiel en weerstandscapaciteit kan worden geconcludeerd dat waar het de incidentele kant van het weerstandsvermogen betreft, de beschikbare weerstandscapaciteit exclusief de reserve kapitaallasten € 80 miljoen bedraagt tegenover een benodigde buffer van € 75 miljoen.

Aan de structurele kant heeft Amstelveen een forse onbenutte belastingcapaciteit van € 17,3 miljoen, die enerzijds dient ter afdekking van structurele begrotingsrisico’s en die anderzijds een stevige aanvullende buffer op de incidentele weerstandscapaciteit biedt (doordat dit inzet van de reserve kapitaallasten mogelijk maakt). Daarnaast heeft de Amstelveense begroting veerkracht om structurele begrotingsrisico’s op te vangen door structurele ombuigingen. Amstelveen heeft daarmee een goede basis om de toenemende risico's tegemoet te treden en het weerstandsvermogen is onverminderd goed.

De weerstandsratio wordt berekend als weerstandscapaciteit gedeeld door risicoprofiel ("Voldoende"). Hierbij wordt de volgende betekenis toegekend aan de uitkomst:

Weerstandsratio

Betekenis

>= 2,0

Uitstekend

1,4 < 2,0

Ruim voldoende

1,0 < 1,4

Voldoende

0,8 < 1,0

Matig

0,6 < 0,8

Onvoldoende

<0,6

Ruim onvoldoende

Met inachtneming van de reserve kapitaallasten scoort Amstelveen uitstekend, ook andere jaarlijkse benchmarks over de financiële positie komen tot goede scores voor Amstelveen (VNG, BDO).

Wel staat tegenover een zeer goede begrotings- en reservepositie een toenemend risicoprofiel van substantiële omvang, met name door een aantal grote, meerjarige en complexe grondexploitaties en overige projecten (Legmeer/BTAZ, mobiliteit, Stadshart, Kronenburg). Het behouden van een goede financiële positie is daarmee geen automatisme, maar vraagt een alert beleid.  

Deze pagina is gebouwd op 10/17/2024 13:06:19 met de export van 10/17/2024 13:03:36