Mobiliteit
Amsteltram
In 2024 is meegewerkt aan de realisatie van de Uithoornlijn, deze wordt medio 2024 in gebruik genomen. De kruising van de Uithoornlijn met de J.C. van Hattumweg wordt nog voorzien van slagbomen. Deze worden voor de start van de exploitatie gerealiseerd en Amstelveen betaalt mee aan deze voorziening. In 2026 zal de realisatie van een tijdelijke eindhalte bij de Zuidas in Amsterdam aan de Parnassusweg worden gerealiseerd. De definitieve eindhalte aan de Schönberglaan is gepland na 2030 als de tunnels bij de A10 zijn gebouwd. Amstelveen loopt voor deze onderdelen geen financieel risico.
Kosten infrastructuur A9
Na afloop van het project heeft de gemeente tot taak de aan de gemeente over te dragen overkappingen in te richten en alle gerealiseerde gemeentelijke objecten in beheer te nemen. Dit betreft met name de inrichting van de drie overkappingen Oude Dorp, Stadshart en Meander; de Bomenbrug, de Meanderbrug, de Colijnbrug en een rioolgemaal. De overkappingen zelf worden aangelegd en gefinancierd door Rijkswaterstaat. De inrichting van de overkappingen komt ten laste van de gemeente, waarbij zij aangetekend hebben dat RWS groencompensatie financiert tot een maximum van € 1,1 mln. (ex BTW). De inrichtingskosten worden – zoals eerder gemeld - voorlopig geraamd op € 6 a € 8 miljoen, waarvoor, nadat de plannen zijn opgesteld, kredietaanvragen zullen worden voorgelegd.
De realisatie van de project A9 Badhoevedorp-Holendrecht is vertraagd met ruim een jaar. Dat zal leiden tot extra kosten voor de begeleiding van het project A9 door de ambtelijke organisatie voor omgevingsmanagement, communicatie, vergunningen etc. Voor de periode 2025-2028 verwachten we nog circa € 1.8 miljoen nodig te hebben (zie hiervoor bij "organisatiekosten").
Areaalvergroting A9
Door de levering van de diverse objecten vanuit het project A9 is sprake van areaalvergroting. De extra beheerslasten daarvan zijn nog niet verwerkt in de begroting.
Stadshart
Het programma Stadshart heeft de grondexploitaties: Bioscoop, Townhouse en Mr.G.Groen van Prinstererlaan 114 en deze zijn in 2023 geactualiseerd vastgesteld door de raad. De ontwikkeling Uitbreiding Rembrandthof zal in 2024 als nieuwe grondexploitatie worden toegevoegd. Niet alle deelprojecten behorende bij de uitwerking van de ruimtelijke kaders Stadshart zijn ondergebracht in een grondexploitatie. De kosten van herinrichting van de openbare ruimten, inclusief de pleinen en de vernieuwing van culturele gebouwen worden nader geconcretiseerd en samen met de inrichtingsplannen aan de raad voorgelegd.
Capaciteit kruispunten Amstelveen-zuid
Als gevolg van diverse gebiedsontwikkelingen in Amstelveen-zuid (zoals Legmeer, De Scheg, Bovenkerkerwegzone, BTAZ), Aalsmeer (zoals Oosteinderdriehoek) en de rest van de zuidflank van de regio lopen diverse kruispunten in Amstelveen-zuid tegen capaciteitsgrenzen aan. Om deze kruispunten toekomstvast en robuust in te richten zijn grote investeringen nodig. Hier wordt in de begroting rekening mee gehouden in de vorm van een kapitaallastenbudget. Gedacht moet worden aan enkele tunnels voor langzaam verkeer, grootschalige herinrichting van kruispunten en misschien ook ongelijkvloerse auto-oplossingen.
Conclusie mobiliteit
Het belang van grote projecten voor de Amstelveense samenleving is duidelijk. Naast uitgaven voor de projecten zelf leidt dit ook tot een middelenvraag voor ambtelijke kosten. Vervolgens moet na afronding van de projecten de structurele last voor bijvoorbeeld groenonderhoud en wegen worden ingevlochten in de gemeentebegroting.
Bij de concrete vormgeving zijn tal van afwegingen aan de orde die tot een substantiële middelenvraag kunnen leiden. Zodra meer duidelijkheid bestaat over concrete projectkosten worden deze via Perspectiefnota of afzonderlijke voorstellen aan de raad voorgelegd.
Gelet op de aard en omvang van de projecten vinden wij een extra risicobuffer van € 5 miljoen reëel.