Treasuryfunctie
Treasurystatuut
In december 2015 heeft de raad ingestemd met de nieuwe verordening ex artikel 212, 213, 213a en het geactualiseerde treasurystatuut. In de raad van 29 november 2023 heeft de raad ingestemd met een geactualiseerde verordening ex artikel 212.
Financieringsfunctie reserves en voorzieningen
Wanneer de ontwikkeling van bestemmingsreserves en voorzieningen meerjarig wordt beschouwd, valt te constateren dat deze door de jaren heen gebruikt worden voor de doeleinden waarvoor ze in het leven zijn geroepen.
Het totaal aan egalisatie- en overige bestemmingsreserves bedraagt per 1 januari 2025 afgerond € 75 miljoen waarvan de reserve stedelijke vernieuwing (€ 15 miljoen), grote projecten (€ 8 miljoen), bedrijfsvoering (€ 7 miljoen), toekomstige gemeentelijke investeringen A9 (€ 6 miljoen) en energietransitie & duurzaamheid (€ 5 miljoen) het grootste aandeel vormt. Dit is exclusief de bestemmingsreserve "Dekking kapitaallasten" met een omvang van € 139 miljoen. Deze reserve is bedoeld voor het structureel dekken van de kapitaallasten in vooral onderwijsgebouwen.
Algemene reserve en bestemmingsreserve "stedelijke vernieuwing"
De algemene reserve is allereerst samen met de reserve “stedelijke vernieuwing” belangrijk als risicobuffer om tegenvallers op te vangen. Het door de raad vastgestelde minimumniveau voor de bufferfunctie is in de Nota risicobeleid, reservebeleid en activabeleid Amstelveen 2021 bepaald op € 15 miljoen. Dit benodigde minimumbedrag wordt regelmatig getoetst op basis van een actuele risico-analyse in de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing van de programmabegroting en – rekening.
Uitgangspunt van beleid is verder, dat er niet voor verschillende begrotingsonderdelen afzonderlijke buffers (bestemmingsreserves) worden gevormd. Dat vormt ook het uitgangspunt voor de risico-analyse ter onderbouwing van de gewenste minimum-omvang van de gemeentebreed benodigde buffer. Nauw hieraan verbonden is, dat de algemene reserve tevens voldoende handelingsmarge biedt voor frictie- en transitiekosten en eenmalige beleidsintensiveringen c.q. bestuurlijke prioriteiten in brede zin.
Uiteindelijk is het bij uitstek een politiek-bestuurlijke integrale afweging om in onderlinge balans en samenhang de kaders te stellen voor de noodzakelijke en gewenste voeding en aanwending van zowel de algemene reserve als de reserve stedelijke vernieuwing.
Schuldpositie
In de paragraaf “Weerstandsvermogen en risicobeheersing” staan kengetallen opgenomen die de financiële positie van gemeenten weergeven en die kunnen dienen ter vergelijking met andere gemeenten. Uit deze verplichte financiële kengetallen blijkt dat Amstelveen een sterke financiële positie heeft. De gemeente kan hierdoor tegenvallers opvangen, goed haar taken uitvoeren en hoeft haar inwoners en ondernemers niet overmatig te belasten.