2.4.2 Wegen, verkeersmaatregelen, openbare verlichting, riolering en water
Dit scherm bestaat uit maximaal 3 blokken:
- doelstellingen;
- actuele beleidsontwikkelingen en
- actiepunten.
Via het + teken worden de details zichtbaar. Als er geen details zijn wordt het blok niet getoond.
Doelstellingen
- Onderhouden en verbeteren van de infrastructuur op een efficiënte, planmatige, klimaatbestendige en duurzame wijze;
- Zorg dragen voor een doelmatige afvoer van afvalwater, hemelwater en grondwater;
- Waarborgen en waar nodig verbeteren van de verkeersveiligheid, leefbaarheid, bereikbaarheid en verkeersafwikkeling, waarbij actieve en duurzame mobiliteit wordt gestimuleerd en gefaciliteerd.
Actuele beleidsontwikkelingen
Wegen/Verkeer
De wegen worden onderhouden vanuit een maatregelpakket dat op basis van de Nota Wegen en weginspecties is opgesteld. Er ligt een ambitieus vierjarenprogramma aan reconstructies en onderhoud voor. Dit programma is uitgewerkt in het Meerjarenprojectenplan (MPP) Buitenruimte 2024-2027. Ook is een integrale Mobiliteitsvisie Amstelveen vastgesteld, die voor de lange termijn het beleid rond bereikbaarheid gaat bepalen en van invloed zal zijn op de projecten voor de komende jaren. In deze visie wordt nadrukkelijk gekeken naar de koppeling tussen bereikbaarheid en ruimtelijke ontwikkelingen (zoals woningbouw en werklocaties) en naar technologische ontwikkelingen. Daarnaast heeft de fiets een nadrukkelijke rol gekregen in de mobiliteitsvisie. Op dit moment en ook in de komende jaren worden er allerlei grote infrastructurele projecten in en rond Amstelveen uitgevoerd. Al deze werkzaamheden hebben invloed op de bereikbaarheid en moeten dus goed op elkaar worden afgestemd. Bereikbaarheidsregie, ook op regionaal niveau, is hierbij dus van groot belang. De maatregelen en projecten die via het MPP Buitenruimte geprogrammeerd worden, sluiten aan bij de doelstellingen uit onder andere de Nota Wegen, de Mobiliteitsvisie, het Beleidsplan Klimaatadaptatie en het Gemeentelijk Rioleringsplan.
Enkele projecten die komend jaar uitgevoerd gaan worden zijn:
- het verbeteren van de kwaliteit van hoofdfietsroutes; hiervoor is meerjarig extra budget beschikbaar gesteld;
- vervanging van de wegen, groenstructuur en fietspaden op een deel van de Bovenkerkerweg;
- aanleg van rotondes op de kruisingen Oranjebaan-Beneluxbaan-De Parelvisserslaan, en Oranjebaan-Camera Obscuralaan;
- start van de herinrichting van de Groenelaan, waarbij diverse kruispunten worden heringericht en de fietsstroken worden vervangen door vrijliggende fietspaden;
- vervangen van diverse verkeersregelinstallaties en twee fietsbruggen;
- relinen van de grote transportrioleringen richting de waterzuivering;
- vernieuwen van diverse wandelpaden;
- afronding, voortzetting en start van de reconstructie van diverse buurten, waarbij de riolering en de verharding vervangen worden en de openbare ruimte opnieuw wordt ingericht. Enkele buurten die aangepakt worden zijn de Vliegeniersbuurt, Rozenoord en omgeving, Wolfert van Borsselenweg e.o., , Straat van Makassar e.o., Selderust-noord e.o. en Bovenkerkerkade-oost. Hier worden concrete klimaatadaptieve maatregelen uitgevoerd om een zo klimaatrobuust mogelijke inrichting te krijgen. Dit houdt onder meer in dat de bestaande gemengde riolering vervangen wordt door een gescheiden riolering. Daarnaast worden er verschillende waterbergende en waterpasserende materialen toegepast om potentiële wateroverlast te verminderen. Bovendien wordt de effectiviteit van de diverse klimaatadaptieve elementen na uitvoering onafhankelijk gemonitord. Tevens wordt mogelijk hittestress tegengegaan door de aanleg van groen, zoveel als de wijkstructuur toelaat.
De uitkomsten van de weginspecties laten zien dat er met name schadebeelden te zien zijn op locaties bij fiets- en voetpaden in relatie met (grotere) bomen. Er is dan bijvoorbeeld sprake van wortelopdruk. Ook ontstaan op diverse locaties verzakkingen, wanneer bomen grondwater onttrekken aan de grond. Uitgangspunt is dat de gemeente de verharding veilig stelt en toegankelijk houdt voor alle gebruikers maar ook de waardevolle bomen in onze groene gemeente wil behouden. Probleemlocaties zijn in kaart gebracht. Er wordt op gestructureerde wijze gezocht naar maatwerkoplossingen per locatie.
De situatie op de grondstoffen-, aannemers- en personeelsmarkt en de nijpende situatie bij Liander blijven zorgwekkend. De prijzen voor materialen, energie en arbeid zijn flink gestegen, er ligt veel werk en er is weinig gekwalificeerd personeel te vinden. Dat zorgt voor een spanningsveld tussen ambitie/werkvoorraad enerzijds en mogelijkheden om deze waar te maken anderzijds. Daarbij is het zoeken naar combinatiewerken ook lastiger geworden, omdat partijen bij combinatiewerk afhankelijk zijn van elkaar maar de planningen niet altijd meer goed op elkaar af te stemmen zijn. Op voorhand is niet te voorspellen hoe deze situatie zich zal ontwikkelen en binnen welke projecten de genoemde risicofactoren tot uitdrukking komen in budgetoverschrijdingen of optreden van vertragingen. Het budget voor wegenbeheer staat door deze ontwikkelingen ernstig onder druk. In 2025 wordt een geactualiseerde Nota Wegen aan de raad voorgelegd waarin de consequenties van deze ontwikkelingen zichtbaar worden gemaakt.
Klimaatadaptatie
De gemeente Amstelveen heeft een beleidsplan klimaatadaptatie opgesteld met beleid tot 2050. Uitvoering van dit beleid komt terug in de diverse projecten en campagnes die in 2025 en verder worden uitgevoerd. Voor wat betreft initiatieven met betrekking tot particulieren zijn Amstelveen Rainproof, de regeling Groen op gebouwen en het aantrekken van een klimaatadaptatiecoach het vermelden waard.
Riolering en water
Via het Gemeentelijk Rioleringsplan 2021-2026 (GRP) is bepaald hoeveel er de komende jaren geïnvesteerd moet worden in vervanging en verbetering van de riolering. Ook wordt gewerkt aan het opstellen van een nieuw ontwerp voor het totale rioleringsstelsel (nieuwe basisrioleringsplannen), op grond waarvan prioriteiten kunnen worden bepaald voor het oplossen van knelpunten en het verbeteren van systemen. Vervangen van verouderde rioleringen, het oplossen van knelpunten en het nemen van de watergerelateerde klimaatadaptieve maatregelen worden verwerkt in het Meerjarenprojectenplan Buitenruimte en worden gefinancierd vanuit de rioolheffing. Een van de belangrijkste klimaatadaptieve maatregelen op het gebied van riolering is het scheiden van vuilwater- en hemelwaterafvoer, het zogenaamde afkoppelen. Dit blijft een van de belangrijkste rioleringsactiviteiten. Het beleid hiervoor staat in het reeds genoemde beleidsplan klimaatadaptatie. Verder zijn enkele transportriolen in Amstelveen aan grondige renovatie toe. Dit gebeurt door middel van relining.
In 2024 is een evaluatie van het GRP doorgevoerd. Uit de evaluatie blijkt dat de volgende doelstellingen zijn gehaald: actualisatie gegevensbeheer, kosteneffectieve inzet van middelen (assetmanagement) en monitoring van het grondwaternetwerk. De egalisatiereserve afbouwen door middel van een herziene meerjarenprogrammering is een verbeterpunt. Om de meerjarenprogrammering voor rioolprojecten te herzien wordt geadviseerd om de actualisatie van het GRP een jaar eerder, in 2025, uit te voeren in plaats van in 2026.
De grondwaterzorg wordt ingevuld onder meer met de ontwikkeling van een gemeentebreed grondwaterrekenmodel, waarmee het grondwatergedrag beter kan worden voorspeld en waarmee in risicogebieden voor grondwateroverlast en grondwatertekort nauwkeuriger kan worden vastgesteld waar risico’s zich specifiek kunnen voordoen en welke maatregelen kunnen worden ingezet om het grondwatergedrag beter te kunnen beheersen.
Actiepunten
Wat gaan we doen? | type | planning |
---|---|---|
Actualiseren Nota Wegen | Raad | 3e kwartaal |
Actualiseren MPP Buitenruimte | Raad | 3e kwartaal |
Actualiseren Gemeentelijk Rioleringsplan | Raad | 4e kwartaal |