2.6.3 Communicatie
Dit scherm bestaat uit maximaal 3 blokken:
- doelstellingen;
- actuele beleidsontwikkelingen en
- actiepunten.
Via het + teken worden de details zichtbaar. Als er geen details zijn wordt het blok niet getoond.
Doelstellingen
- Heldere, betrouwbare (digitale) communicatie met inwoners en andere doelgroepen, zodat zij tijdig en juist geïnformeerd worden en zich betrokken voelen bij zaken die in hun directe leefomgeving en in de stad spelen;
- Verder ontwikkelen en toegankelijker maken van onze digitale dienstverlening en voldoen aan wet- en regelgeving;
- Aansluiten bij de behoefte van inwoners en belanghebbenden rondom participatie trajecten in de fysieke en sociale leefomgeving door gerichte doelgroepbenadering. Met behulp van innovatieve middelen en door het organiseren van stadsgesprekken leggen we complexe vraagstukken/thema’s voor;
- Extra aandacht in communicatie voor kwetsbare groepen en bij participatie specifieke doelgroepen zoals jongeren.
Actuele beleidsontwikkelingen
De nieuwe verbeterde gemeentelijke websites worden dit jaar opgeleverd. Hierdoor verbetert onze (digi) toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid, conform wet- en regelgeving.
We werken fasegewijs aan een persoonlijk portaal voor inwoners (mijnomgeving) zodat zij makkelijker zaken met de gemeente kunnen regelen. De eerste producten verwachten we in 2025 op te leveren.
Publiekscommunicatie voor grote projecten zoals de A9-zone, regelingen sociaal domein en duurzaamheid, wordt voortgezet.
Sinds de invoering van de Omgevingswet is participatie een vast onderdeel van de ruimtelijke plannen in alle beleidsfases, zoals vastgelegd in het participatiebeleid voor de fysieke leefomgeving. In 2025 gaan we het participatiebeleid evalueren.
Actiepunten
Wat gaan we doen? | type | planning |
---|---|---|
Doorontwikkeling digitale dienstontwikkeling | Uitvoering | 4e kwartaal |
Evaluatie participatiebeleid fysieke leefomgeving | Raad | 4e kwartaal |