2.3.1 Economie, toerisme en recreatie
Dit scherm bestaat uit maximaal 3 blokken:
- doelstellingen;
- actuele beleidsontwikkelingen en
- actiepunten.
Via het + teken worden de details zichtbaar. Als er geen details zijn wordt het blok niet getoond.
Doelstellingen
- ‘Ruimte voor werken’: voldoende, kwalitatief passende ruimte om te ondernemen;
- Een aantrekkelijk en toekomstbestendig vestigingsklimaat voor bedrijven;
- Amstelveen blijft aantrekkelijk om in te wonen en te werken en wordt nog aantrekkelijker om in te recreëren en om te bezoeken;
- Behoud en versterking van de identiteit van het landelijk gebied van Amstelveen in de Metropoolregio Amsterdam en het Groene Hart.
Actuele beleidsontwikkelingen
Werklocaties
De ruimte voor bedrijventerreinen is en blijft krap. Er is onvoldoende aanbod om in de toekomstige vraag te voorzien. BTAZ is een van de weinige locaties waar tot 2030/2040 nog ruimte beschikbaar is. Hetzelfde geldt voor de kantorenmarkt. In de crisisjaren na 2009, die zich kenmerkten door overaanbod en leegstand, is in Amstelveen sterk ingezet op het transformeren van kantoren naar andere functies om de (structurele) leegstand het hoofd te bieden en verloedering van panden en gebieden tegen te gaan. Deze ontwikkeling is nog verder aangejaagd door de oplopende druk op de woningmarkt. De Amstelveense kantorenvoorraad is in 10 jaar tijd met 28% afgenomen. Het automatisme van onttrekken van kantoren om de leegstand tegen te gaan moet bijgesteld worden, omdat de courante leegstand inmiddels is gedaald tot onder het frictieniveau (leegstand in een gezonde markt). De groei van de kantorenvraag onder andere als gevolg van Covid-19 en de trend richting het nieuwe werken is enigszins gestabiliseerd. De ruimtebehoefte neemt echter niet af. Bij een verdere afname van de kantorenvoorraad (door onttrekking/ functiewijziging) in combinatie met de beoogde inwonersgroei neemt de verhouding tussen het aantal inwoners en kantoor-gerelateerde werkgelegenheid af. In april 2024 heeft de raad de kantorenvisie Amstelveen akkoord bevonden. In 2024 en 2025 wordt de visie geborgd in de (gebieds)visies en stedelijke ontwikkelingen. Binnen G40 verband wordt binnen de themagroep vitale binnensteden en werklocaties gewerkt aan het (landelijke) programma ruimte voor werken. In 2024 is in MRA verband een regionale bedrijventerreinenstrategie opgesteld en onderschreven door de MRA gemeenten. In 2025 wordt een uitvoeringsagenda opgesteld en waar van toepassing op Amstelveen geborgd in lokaal beleid en uitvoeringsprogramma's.
Toekomstbestendige werklocaties
De volgende kwalitatieve vestigingsfactoren worden belangrijker als onderdeel van een aantrekkelijk en toekomstbestendig vestigingsklimaat voor bedrijven:
- Mix van functies en voorzieningen (met name voor kantoren van belang);
- Energievoorziening;
- Duurzame inrichting locaties/panden: klimaatbestendig, circulair, energiezuinig;
- Beschikbaarheid en kwaliteit arbeid, gezien de krapte op de arbeidsmarkt;
- Digitale, multimodale en duurzame bereikbaarheid van werklocaties;
- Organisatiegraad van ondernemers.
Internationaal
International business is een van de drie pijlers van het internationale beleid die bijdragen aan de balans tussen economische groei en welzijn. De internationale bedrijven met hun internationale medewerkers zorgen voor economische welvaart in onze regio. Amstelveen werkt binnen het samenwerkingsverband amsterdam inbusiness aan relatiebeheer met het aanwezige internationale bedrijfsleven en het selectief aantrekken van buitenlandse bedrijven die passen bij de economische, sociale en ruimtelijke ambities van de MRA. Daarbij is ook de mate waarin zij bereid zijn om bij te dragen aan de lokale samenleving van belang. Immers, het behoud van een goede balans tussen economische welvaart en het welzijn van inwoners vraagt om meer aandacht van alle stakeholders voor de impact die de groeiende internationale gemeenschap heeft op de stad en de gemeentelijke dienstverlening. (Zie programma 6 voor de pijlers internationalisering en internationale samenwerking.)
Stadsbreed fonds
Het wordt voor de ontwikkeling van de lokale economie steeds belangrijker dat het lokale ondernemerschap goed georganiseerd is. Bedrijven staan in toenemende mate voor de opgave om een gezamenlijke verantwoordelijkheid te dragen voor een veilige, schone en goed onderhouden omgeving, voor mobiliteit en bereikbaarheid, voor gezamenlijke promotie, een aantrekkelijk acquisitieklimaat, goede relaties met het onderwijs en voor talloze andere zaken. Alleen dan is het lokale ondernemersklimaat voldoende concurrentie- en conjunctuurbestendig.
In de coronaperiode is het belang van een het georganiseerde bedrijfsleven in Amstelveen nog eens onderstreept. Er is veel geëxperimenteerd met publiek-private samenwerking. Het lokale corona noodfonds, stimuleringsfonds lokale economie en het gedoogbeleid voor terrassen hebben de gemeente veel ‘goodwill’ opgeleverd. Het ‘back on track & stay on track’ programma is een effectieve coproductie gebleken van gemeente met de ondernemersvereniging Amstelveen. Behoud en uitbouw van dit soort programma’s lijkt onhaalbaar met enkel (vrijwillige) inzet, daarvoor is een structurele financiële ondersteuning noodzakelijk.
In de raadsvergadering van 19 juni 2024 heeft de raad aangegeven een tweetal bijeenkomsten te willen in najaar om het fonds in Amstelveen nader uit te werken om zo in de raadsvergadering van november een definitief besluit te kunnen nemen. Bij akkoord op de definitieve voorstellen wordt eind 2024 en begin 2025 de stichting voor het stadsfonds opgericht en het investeringsfonds in werking gezet.
Het Stadshart
Het visitekaartje van de Amstelveense detailhandel is het Stadshart. Het Stadshart bestaat voornamelijk uit recreatief winkelen. Winkelen is een ‘dagje uit’ en bezoekers verwachten een uitstekende beleving met een diversiteit aan functies (horeca, winkelen, uitgaan). De laatste jaren is echter sprake van concurrentie van online winkelen en andere steden. Binnen het Programma Stadshart Amstelveen wordt daarom gewerkt aan onder meer de volgende doelstellingen:
- Bezoekersaantallen terugbrengen naar minimaal 10 miljoen;
- Leegstand winkels en kantoren verminderen;
- Gezonde mix van functies;
- Meer ontmoetingsplekken en evenementen;
- Verbreden van de branchering en behoud winkeldiversiteit.
Detailhandelsvisie
De Detailhandelsnota Amstelveen is geschreven in 2016 en is niet meer actueel. Om aan te sluiten op de huidige trends en ontwikkelingen stellen we in 2025 een nieuwe detailhandelsvisie op met een daarbij behorend detailhandelsprogramma.
Horeca
De komende jaren is er nog ruimte voor uitbreiding van de horecagelegenheden en terrassen Deze uitbreiding ontstaat voornamelijk door de groei van de bevolking van Amstelveen. Belangrijke keuze is waar groei van de horeca kan plaatsvinden en waar terrasgebieden kunnen ontstaan of verruimd. In de nieuwe horecavisie, die momenteel wordt opgesteld, worden deze keuzes mogelijk gemaakt.
Toerisme en recreatie
Het toerisme in Nederland groeit aanzienlijk. Zowel het aantal binnenlandse als buitenlandse bezoekers neemt behoorlijk toe. Naast de inkomsten die toeristen genereren, dragen zij ook bij aan de levendigheid en het behoud van een hoog voorzieningenniveau. In de Metropoolregio Amsterdam (MRA) komen tot 2030 naar verwachting circa 266.000 inwoners erbij. Voor recreatie en dagtoerisme betekent dit een toename van circa 60 miljoen vrijetijdsactiviteiten per jaar voor onder meer buitenrecreatie, sport en sportieve recreatie en uitgaan. In Amsterdam en de Metropoolregio Amsterdam (MRA) blijft het toerisme eveneens toenemen. De opening van grote musea en het organiseren van grote evenementen (2025) versterken de aantrekkingskracht van Amsterdam op toeristen. Om de leefbaarheid in de wijken te verbeteren en de overlast voor bewoners te beperken, heeft de gemeente Amsterdam een nieuw hotelbeleid ontwikkeld. Dit beleid kan de vraag naar verblijfsaccommodaties buiten Amsterdam, in de regio stimuleren. Hierdoor kunnen de hotels in Amstelveen een hogere bezettingsgraad krijgen en kan vanuit de vastgoedmarkt meer vraag ontstaan naar hotelontwikkeling in Amstelveen. Deze ontwikkeling biedt kansen voor Amstelveen, indien deze goed wordt gemanaged. Om die reden is het raadzaam om het accommodatiebeleid van Amstelveen opnieuw te evalueren en waar nodig en wenselijk te herzien. Een goed hotelbeleid, duidelijke regels voor particuliere verhuur van woningen aan toeristen en een ruimtelijk beleid zonder ongewenste ruimte voor hotelontwikkelingen die niet passen binnen het beleid van Amstelveen zijn essentieel om voorbereid te zijn op deze ontwikkeling. Zo kan tijdig worden bijgestuurd en kan Amstelveen profiteren van de groeiende toeristenstroom.
Amstelveen is een groene, culturele en ondernemende stad met een internationale uitstraling. Dat karakter maakt Amstelveen aantrekkelijk voor zowel bewoners als ook bezoekers. Deze elementen vormen samen met recreatie een belangrijk uitgangspunt voor de visie op toerisme en recreatie in Amstelveen en uitvoering daarvan. Het behoud, versterking en benutting van deze waarden is de kracht en de opgave voor Amstelveen voor de korte, middellange en lange termijn. Hierbij wordt ook rekening gehouden met nieuwe - voor Amstelveen interessante - ontwikkelingen. Het streven is gericht op een bezoekerseconomie die waarde toevoegt aan de stad, die aansluit op de behoeften van de bewoners, die duurzaam is, de leefbaarheid versterkt en aantrekkelijk is voor bezoekers. De uitvoering van deze visie op toerisme en recreatie wordt gedaan door het opstellen, vaststellen en implementeren van een Uitvoeringsagenda toerisme en recreatie.
Promotieplan Recreatie en Toerisme
Op basis van het nog door het college vast te stellen Promotieplan Toerisme en Recreatie 2025 - 2028 wordt ingezet op het verder versterken en onder de aandacht brengen van het toeristisch, recreatief, sport- en cultureel kwalitatief hoogwaardige aanbod in Amstelveen; onder met name de bewoners en de bezoekers van Amstelveen. In samenwerking met amsterdam & partners wordt ingezet op het aantrekken van internationale bezoekers, waarbij de waardevolle bezoeker, die duurzaam wil recreëren en uitgaan, centraal staat en wordt uitgegaan van een optimale balans tussen toeristische druk en de draagkracht van de leefomgeving.
De stadspromotie heeft een impuls gekregen in de afgelopen twee jaar. Amstelveen is de achtste hotelstad van Nederland maar de analyse is dat de lokale economie daar onvoldoende van profiteert. Met campagnes van Visit Amstelveen wordt de aandacht gevestigd op de diversiteit van de lokale bezoekerseconomie, voor bewoners (inclusief internationals), bezoekers uit de regio én voor bezoekers die in Amstelveense hotels verblijven. De gemeente is tot nu toe de drijvende kracht. De praktijk in andere steden wijst uit dat meer private investeringen en een hogere participatie van ondernemers de stadspromotie zeer ten goede komen. Er wordt onderzoek gedaan naar de vraag of stadspromotie (en evenementen) moet worden ondergebracht in een separate stichting “Promotie Amstelveen” met bijbehorende cofinanciering van het bedrijfsleven.
Evenementen
Het huidige beleid is opgesteld in 2015 en heeft als doelstelling meer ruimte bieden aan evenementen. De afgelopen jaren heeft de evenementenbranche zich sterk ontwikkeld. Het aantal evenementen is toegenomen en ook de diversiteit neemt verder toe. Aan de andere kant hebben evenementenorganisatoren het moeilijk. Er zijn steeds meer regels op het gebied van veiligheid en duurzaamheid en het aantal vrijwilligers neemt af. In overleg met inwoners, evenementen organisatoren, en overige belanghebbenden stellen we nieuw beleid op waarin deze ontwikkelingen worden meegenomen. Onderdeel van het evenementenbeleid zijn (herziene) evenementen locatieprofielen.
Westeinderscheg en Amstelscheg
Het programma en het gebied Westeinderscheg biedt kansen voor de ontwikkeling daarvan tot een samenhangend groenblauw en recreatief gebied. Versterking van onder andere de groenblauwe en recreatieve functie in en naar het gebied kan de leefbaarheid en beleefbaarheid daarvan vergroten. Het in 2023 bestuurlijk vastgestelde Werkprogramma Westeinderscheg biedt de basis voor het uitwerken en uitvoeren van acties en projecten in en voor Amstelveen.
Het programma en het gebied Amstelscheg biedt eveneens kansen. Het realiseren en stimuleren van de versterking van het landschap en verbetering van de toegankelijkheid voor bewoners en recreanten van de Amstelscheg kan de leefbaarheid en beleefbaarheid daarvan vergroten.
Bestuurlijk Platform Groene Hart
Amstelveen heeft op 19 mei 2022 met betrokken medeoverheden de bestuursovereenkomst NOVEX-gebied Groene Hart ondertekend. Er is toen uitgesproken om samen te werken aan het behoud en de versterking van het Groene Hart en de komende jaren gezamenlijk uitvoering te geven aan de verschillende grote transitieopgaven zoals wonen, energie, klimaat, landbouw, natuur en bodemdaling. Ook Amstelveen is hieraan verbonden en wil als partner meewerken aan de kernopgaven in het Groene Hart. Het Bestuurlijk Platform Groene Hart is de regiehouder van dit proces. Deelname aan deze samenwerking biedt de mogelijkheid om projecten en/of gebiedsprocessen in te brengen en om knelpunten samen met de andere medeoverheden op en aan te pakken.
Actiepunten
Wat gaan we doen? | type | planning |
---|---|---|
Voortzetten van stadspromotie via Visit Amstelveen | Uitvoering | |
Promotieplan Toerisme en recreatie 2025 | College | 1e kwartaal |
Uitvoeren en uitwerken Werkprogramma Westeinderscheg | Uitvoering | |
MRA Uitvoeringsagenda regionale bedrijventerreinenstrategie | College | 3e kwartaal |
Uitvoering kantorenvisie en beleid | Uitvoering | |
Opstellen detailhandelsvisie en uitvoeringsprogramma. | Raad | 2e kwartaal |
Opstellen horeca visie en uitvoeringsprogramma. | Raad | 1e kwartaal |
Opstellen evenementenbeleid en uitvoeringsprogramma. | Raad | 1e kwartaal |
G40: kennisontwikkeling, belangenbehartiging en netwerkvorming om samen met ministerie EZK te werken aan goede voorwaarden voor ‘ruimte voor werken’. | Uitvoering |