2.2.1 Onderwijs
Dit scherm bestaat uit maximaal 3 blokken:
- doelstellingen;
- actuele beleidsontwikkelingen en
- actiepunten.
Via het + teken worden de details zichtbaar. Als er geen details zijn wordt het blok niet getoond.
Doelstellingen
- Amstelveen blijft investeren in onderwijs en kinderopvang: de jeugd de toekomst. Goed onderwijs is van wezenlijk belang. We bevorderen samenwerking tussen kinderopvang, onderwijs, jeugdhulp en sociaal maatschappelijk werk. Zo ontstaat er een betere samenhang in de ondersteuning van kinderen die dat nodig hebben.
- We vergroten de kansengelijkheid voor kinderen door het verder verbinden van kinderopvang, voorschoolse educatie en onderwijs en verrijkte schooldagen te stimuleren op de Amstelveense scholen.
- We bevorderen de beheersing van het Nederlands bij kinderen en hun ouders zodat zij volwaardig kunnen deelnemen aan het onderwijs.
Actuele beleidsontwikkelingen
Uitvoering onderwijs
Op 3 april 2024 is de Jeugd- en Onderwijsagenda vastgesteld door de raad. Dit biedt het kader voor de huidige en nieuwe activiteiten in 2025. Bij het vaststellen van de agenda zijn er een viertal moties ingediend in het kader van onderwijs. Deze moties zijn aanvullend ten aanzien van de lopende en nieuwe actiepunten uit de agenda. De voorbereiding voor de uitvoering van deze moties worden getroffen in 2024 en zullen doorlopen in 2025. Ook vanuit het subsidiefonds opgezet begin 2024 naar aanleiding van het amendement ‘Actie voor gelijke kansen’, draagt bij aan de rijke schooldag.
Bij de perspectiefnota 2025 heeft de gemeenteraad ingestemd met diverse voorstellen om een intensivering op de uitvoering van onderwijsbeleid mogelijk te maken in de periode 2024-2028. Deze intensivering zal met name plaatsvinden in de vroegsignalering, preventie, wijkgericht werken en het stimuleren van gelijke kansen. Samenwerking met het onderwijs, kinderopvang en andere betroken partijen zowel lokaal- als regionaal is hierbij cruciaal. Daarom is ook hier extra aandacht voor, zeker in het kader van gezamenlijke maatschappelijke uitdagingen als het arbeidstekort met betrekking tot leraren. In 2025 geven wij uitvoering aan de plannen die voortkomen uit de motie Lerarenbeurs en Onderwijsregio om het lerarentekort tegen te gaan in samenwerking met het onderwijs.
NPO-middelen
De huidige generatie leerlingen en studenten verdient, ondanks de Coronacrisis in de jaren 2020 t/m 2022, alle kansen op volwaardig onderwijs en een goede toekomst. Hiervoor heeft de gemeente Amstelveen middelen ontvangen van het Rijk welke beschikbaar zijn tot 31 juli 2025. In 2022 zijn de eerste activiteiten gestart. Eind 2023 is NPO geëvalueerd en is o.a. gebleken dat er meer ingezet moet worden op rijke schooldagen en een wijkgerichte aanpak. Dit is meegenomen in de Jeugd- en Onderwijsagenda en uitvoering daarvan zal plaatsvinden in 2025 t/m 2027.
Voorschoolse educatie
De pilot vroegsignalering en vroeginterventie, waarbij jeugdhulpverleners zijn gekoppeld aan peutergroepen met voorschoolse educatie, is begin 2024 geëvalueerd. Aan de hand van de uitkomsten van deze evaluatie worden er afspraken gemaakt over de structurele voortzetting van het aanbod. In 2025 en verder zal hier verdere uitvoering aan worden gegeven. Tevens start in 2025 een groep Voorschoolse educatie Plus voor kinderen met een VE-indicatie die meer ondersteuningsbehoefte hebben dan het basisaanbod voorschoolse educatie kan bieden.
Nieuwkomersonderwijs
Amstelveen heeft het nieuwkomers onderwijs primair onderwijs ondergebracht bij Stichting Amstelwijs ‘Amsteltaal’ en Amstelland 'De Wereldschool'. In het voorgezet onderwijs stromen de nieuwkomers kinderen door in de internationale schakelklassen (ISK) bij Futuris en Nova-college. In het nieuwkomersonderwijs fluctueren de leerlingenaantallen sterk. Dit heeft consequenties voor de bekostiging en huisvesting. Ook de komst van een AZC, is in 2025 van invloed op de bekostiging en huisvesting van de taalscholen.
Laaggeletterdheid
Vanaf 2025 hebben gemeenten de regierol in de aanpak van laaggeletterdheid. Daaronder valt ook de Gemeentelijke Gezinsaanpak Geletterdheid. Hiervoor wordt eind 2024 een uitvoeringsplan uitgewerkt, in samenwerking met de organisaties betrokken bij de aanpak laaggeletterdheid. Door de bestaande relevante expertise, materialen en activiteiten op een goede manier aan elkaar te verbinden, zorgen we dat gezinnen op een effectieve manier worden bereikt. De gemeente gaat regie voeren op de implementatie en uitvoering van de acties genoemd in het plan.
Wetsvoorstel 'Van school naar duurzaam werk'
De ministeries van OCW en SZW werken aan een wetsvoorstel 'Van school naar duurzaam werk' waarin het Doorstroompunt en de Arbeidsmarktregio (AMR) meer moeten samenwerken om jongeren (t/m 27 jaar) met een afstand tot de arbeidsmarkt te begeleiden in de overgang van school naar werk. Beoogd is dat het wetsvoorstel van 'School naar duurzaam werk' en de Regeling regionale aanpak voortijdig schoolverlaten per 1 augustus 2025 van kracht worden en de gemaakte plannen kunnen worden uitgevoerd.
Actiepunten
Wat gaan we doen? | type | planning |
---|---|---|
Beleidsvisie zorgzwaarte in de voorschoolse educatie | College | 1e kwartaal |
Start kwartiermaker voor wijkgerichte inzet in de kwetsbare wijken en rijke schooldag | College | 1e kwartaal |
Uitvoering dashboard Gelijke Kansen samen met het onderwijs | Uitvoering | |
Afspraken met het onderwijs ten aanzien van de onderwijsregio onderwijsarbeidsmarkt | Uitvoering | |
Uitvoering geven aan de aanpak van laaggeletterdheid en hieronder valt ook de gemeentelijke gezinsaanpak geletterdheid | Uitvoering |