2.1.2 Werk en inkomen
Dit scherm bestaat uit maximaal 3 blokken:
- doelstellingen;
- actuele beleidsontwikkelingen en
- actiepunten.
Via het + teken worden de details zichtbaar. Als er geen details zijn wordt het blok niet getoond.
Doelstellingen
Werk:
- Werk is een belangrijke voorwaarde bij de verdere vergroting van het mee doen in de samenleving. Het gaat om gezien worden en kansen krijgen om bij te dragen naar vermogen. Inkomensondersteuning en re-integratie zijn twee gemeentelijke taken die voortvloeien uit de Participatiewet. Als de basis (bestaanszekerheid) op orde is kunnen mensen zich verder ontwikkelen, participeren, leren waardoor de kansen op de arbeidsmarkt toenemen;
- Wij doen het op dit gebied goed als inwoners worden gezien, gehoord en geholpen.
Inburgering:
- Inburgeraars zijn zo veel als mogelijk zelfredzaam, duurzaam aan het werk en maatschappelijk betrokken;
- Inburgeraars leren een zo hoog mogelijk taalniveau tijdens hun inburgeringstraject.
- Invulling geven aan de regionale aanpak laaggeletterdheid waarbij taalbeheersing Nederlands voor anderstaligen een van de belangrijke doelstellingen is.
Minimabeleid:
- Regelingen zijn eenvoudig aan te vragen en daar waar mogelijk worden regelingen ambtshalve toegekend.
- We houden altijd rekening met de persoonlijk situatie van de aanvrager en passen maatwerk toe.
Schuldhulpverlening:
- Balans schuldhulpverlening heeft als doel problematische schulden zo veel mogelijk te voorkomen en zo vroeg mogelijk te signaleren;
- Inwoners met problematische schulden krijgen ondersteuning met een integraal aanbod op maat.
Actuele beleidsontwikkelingen
Inburgering
Taalbeheersing Nederlands is een van de belangrijke doelstellingen van inburgering. Met een uitgebreid formeel en informeel taalaanbod blijven we inzetten op het leren van de Nederlandse taal zodat iedereen kan meedoen aan de Amstelveense samenleving. Inburgeraars kunnen deelnemen aan activiteiten van informeel taalaanbod en, na de inburgering, gebruikmaken van formeel taalaanbod.
Er is in 2024 voor het eerst door een extern bureau onderzoek gedaan naar de dienstverlening rondom inburgering sinds de invoering van de Wet inburgering 2021. We zijn voornemens om dit onderzoek regelmatig te herhalen.
Armoedebeleid
Met het huidige beleid bevorderen wij kansengelijkheid en trachten wij de vicieuze cirkel van armoede te doorbreken. Dat doen we in eerste instantie door de aanvraagprocedure zo gemakkelijk mogelijk te maken en daar waar mogelijk ambtshalve regelingen toe te kennen. Daarbij houden we rekening met de persoonlijke situatie door maatwerk te leveren. We hebben oog voor een (tijdelijke) vermindering van het ‘doenvermogen’ van inwoners met financiële problemen. Ook zorgen we ervoor dat we meer mensen bereiken. Het beleid gaat uit van vertrouwen; inwoners met weinig geld kunnen zelf de beste keuze maken voor zichzelf en hun kinderen.
In 2025 onderzoeken we of we de doelgroep voldoende bereiken en wat de mogelijke oorzaken zijn dat we ze wel/niet bereiken. Ook onderzoeken we of we met de ingezette middelen de doelen zoals vastgesteld in het beleidsplan bereiken. Vragen die wij meenemen zijn: In welke mate gebruiken inwoners die ambtshalve de kindregelingen hebben gekregen dit geld voor sport/cultuur voor kinderen? Zien we dat inwoners andere keuzes maken dan in het voorgaande systeem van regelingen? Kunnen inwoners beter meedoen in de samenleving?
Schuldhulpverlening
In de beleidsnota schuldhulpverlening 2025 t/m 2028 wordt het beleid voor de komende jaren vastgelegd. Gemeenten zijn wettelijk verplicht om schuldhulpverlening aan inwoners aan te bieden. Sinds 2021 heeft Balans de expertise om ook ondernemers en zzp’ers een traject schuldhulpverlening aan te bieden.
Sinds 2021 moeten gemeenten inwoners een gesprek aanbieden als er een signaal van schuldeisers is ontvangen over betalingsachterstanden: de Vroegsignalering van Schulden. We continueren de aanpak om op huisbezoek te gaan als inwoners worden aangemeld in het kader van Vroegsignalering omdat hiermee de meeste inwoners bereikt worden. De voorheen incidentele middelen zijn met het vaststellen van de Perspectiefnota 2025 structureel in de begroting opgenomen.
Werk & Inkomen
In 2024 is het Koersplan Werk & Inkomen opgesteld waarin de hoofdlijnen en uitgangspunten zijn geschetst rondom het gemeentelijke beleid op het gebied van werkgelegenheid en inkomen. De problemen en uitdagingen van onze huidige landelijke en regionale arbeidsmarkt vragen om een intensievere samenwerking binnen onze arbeidsmarktregio. Deze regionale samenwerking verloopt langs vier thema’s. Dit zijn de krappe arbeidsmarkt, de mismatch tussen vraag en aanbod van arbeidskrachten, de inclusieve arbeidsmarkt met de blijvende zoektocht naar onbenut arbeidspotentieel (o.a. jongeren of inwoners met een arbeidsbeperking) en als laatste het Leven lang Ontwikkelen.
Naast de focus op werk is het uiteraard van groot belang dat gemeenten een vangnet blijven bieden voor inwoners die (tijdelijk) ondersteuning nodig hebben vanwege schulden, werkloosheid of anderszins. Een belangrijk uitgangspunt is dat inwoners wanneer zij aan het werk gaan er ook financieel op vooruit gaan. De dienstverlening voeren we uit conform de uitgangspunten van de menselijke maat.
Onder de titel ‘Participatiewet in balans’ wordt door het Rijk gewerkt aan een hervorming van de Participatiewet waarbij menselijke maat, uitgaan van vertrouwen, maatwerk en vereenvoudiging centraal staan.
In de wet Structuur Uitvoeringsorganisatie werk en inkomen (SUWI) wordt bepaald dat in alle 35 arbeidsmarktregio’s een Werkcentrum wordt gerealiseerd. Het doel is dat werkzoekenden, werkenden en werkgevers weten waar ze terecht kunnen voor werk, de juiste scholing of geschikt personeel. De werkwijze van het huidige Werkplein in Amstelveen zal daarmee worden voortgezet en verder worden doorontwikkeld.
Het vorige kabinet heeft het wetsvoorstel “van School naar Duurzaam werk” voorbereid. De beoogde inwerkingtreding is augustus 2025. Het beoogd effect van het wetsvoorstel is om jeugdwerkloosheid structureel aan te pakken door jongeren met de laagste kans op werk de ondersteuning te bieden die zij nodig hebben en niet uit beeld te laten verdwijnen, ook als ze niet direct werk vinden of hun baan verliezen. De wet verplicht scholen, Doorstroompunten (voorheen RMC) en de afdeling Werk & Inkomen van gemeenten samen een regionaal programma op te stellen en uit te voeren.
Actiepunten
Wat gaan we doen? | type | planning |
---|---|---|
Onderzoek naar de effecten van het in 2023 vastgestelde armoedebeleid. | Uitvoering | |
Uitvoering van het in 2024 opgestelde Koersplan Werk en Inkomen. | Uitvoering | |
Verwerken hoofdlijnen ‘Participatiewet in balans’ in de uitvoeringspraktijk. | Raad | 2e kwartaal |
Beoordeeld wordt in hoeverre lokale regelgeving moet worden aangepast naar aanleiding van ‘Participatiewet in balans’. | College | 2e kwartaal |
Voorbereiden soepele implementatie van het wetsvoorstel ‘Van School naar Duurzaam werk’. | Uitvoering | |
Samen met de klant en ketenpartners zorgen we voor een succesvolle integratie in de Nederlandse samenleving. | Uitvoering | |
Alle inburgeraars krijgen een passend traject aangeboden. | Uitvoering | |
Uitvoeren acties uit in najaar 2024 vastgestelde beleidsplan Schuldhulpverlening. | Uitvoering |